Geplaatst in Borstkanker, Kanker, Schildklierkanker

Kanker en bijverschijnselen…

emoticon-937608_1280

Dat het leven van een kankerpatiënt niet over rozen gaat, moge duidelijk zijn… Dat je daarbij te maken krijgt met allerlei bijwerkingen van medicijnen en van restverschijnselen, maakt het er allemaal niet makkelijker op….

Ik ben op een punt gekomen, dat ik er helemaal klaar mee ben. Ik slikte, voordat ik ziek werd, nauwelijks iets, zelfs geen paracetamol. Laat staan allerlei heftige medicijnen… Tegenwoordig zijn een hele batterij aan medicijnen iedere dag de normaalste zaak van de wereld. Dat je iedere dag ook weer medicijnen moet gaan slikken om alle bijwerkingen van andere medicijnen te onderdrukken, is op z’n zachtst gezegd voor mij een tikkie onacceptabel… Aangezien ik dát nog wel zelf in de hand heb, probeer ik dat altijd wel min of meer te omzeilen. Maar er zijn van die dagen, dan lukt dat niet meer.

Natuurlijk heb ik pillen om de hormoon productie van mijn schildklier na te bootsen. Zonder mijn Euthyrox zou mijn leven snel afgelopen zijn. Dan zou mijn lichaam langzaam maar zeker alles stuk voor stuk uitschakelen. Alle organen, hart, energie level enz….. Dat heb ik meegemaakt in de periode tussen mijn grote schildklier operatie en het moment van mijn radioactieve slok. Vreselijk en doodeng, die periode. Dat wil ik dus nooit meer meemaken. En dat maakt de acceptatie van deze pilletjes een stuk makkelijker. Zonder kan ik niet leven. Zo simpel is het. In het begin had ik nog wel eens angsten, zoals: wat als er oorlog uitbreekt en die pillen zijn niet meer te krijgen? Het lijkt een tikkie vergezocht, maar het was  (en is soms) een angstige gedachte… Het idee, dat je simpelweg doodgaat als je een klein pilletje niet meer slikt iedere ochtend…

Gisteren was ik bij de huisarts, omdat het hoesten maar niet stopt. En iedere nacht niet of heel slecht slapen bevordert mijn goede humeur niet. Zeker niet, omdat ik afgelopen 26 juni (vorige week maandag) weer begonnen ben met de vervolg hormoonkuur voor mijn borstkanker. Anastrazol deze keer… Mijn nagels breken al af, waarschijnlijk door (nu al?) calcium tekort. Maar dat even terzijde. Naar de huisarts dus om te vragen om codeïne o.i.d. Omdat hij een gekraak in mijn longen hoort (net als een aantal maanden geleden), moet ik even bloed prikken. En terwijl ik zit te wachten, schiet uiteraard ook de gedachte door me heen: “OMG….. Het zal toch niet….” De gedachte, dat die kanker zomaar overal weer kan opduiken. Ik geloof niet dat dat ooit helemaal weg zal zijn… Hoe graag ik dat ook zou willen…

Als de uitslag komt, blijk ik een lichte longontsteking te hebben. Dus moet er weer een antibiotica kuur tegenaan. En een spray tegen mijn allergie, die vorige week is getest en waaruit blijkt, dat ik flink allergisch ben voor graspollen (en een beetje voor katten – waardoor overigens niets gaat veranderen aan onze gezinssituatie 😉). De huisarts vermoedt, dat de combinatie allergie/griep/longontsteking een vicieuze cirkel veroorzaakt, waardoor die kriebelhoest maar niet overgaat. Iedere nacht sinds vorige week maandag blijf ik bijna in mijn hoestbuien. En dat moet stoppen. Dus neusspray erbij en anti allergie tabletten….

Bij de apotheek schiet ik bijna in tranen als ze zegt: “Van dit medicijn kan je moe worden als bijwerking” Pfff… van welke van alle medicijnen, die ik inmiddels slik niet dan?? Zometeen een gesprek met de endocrinoloog over mijn instelling van mijn Euthyrox. En dan moet ik ook aan gaan kaarten, dat ik sinds kort steeds kleine bloeduitstortingen heb op mijn handen. En inmiddels ook flinke plekken op mijn onderbenen. Heftige reactie op de combinatie van medicijnen, denkt mijn huisarts.  De vraag is nu alleen nog van welke…. Maar er is vast wel weer een pil tegen deze bijwerkingen… Ik word er zoooo moe en verdrietig van…

4 gedachten over “Kanker en bijverschijnselen…

  1. Angelika, het lijkt een onoplosbare situatie, waarom heb je niet één arts waar je dit mee kunt bespreken, neem aan dat de uitslag een dermatologische kwestie is, die misschien zijn oorzaak heeft bij jouw constitutie, of een gevolg is van de chemo. Voorbeeld Lenie heeft in de zomer ook enorme rode uitslag aan de onderbenen (zon, dunne huid, contact kleding). Als je meer dan 5 medicijnen slikt, kun je in het ziekenhuis ook een specialisme vinden, die dingen voor je uit kan zoeken, een apotheker ziet de individuele medicijnen, maar het gaat waarschijnlijk om de cocktail. Probeer niet alles naar binnen te halen, geef jezelf de gelegenheid tot rust te komen, en het van een zekere afstand te bekijken. Maarten-Rijk was vroeger enorm allergisch, en had het enorm benauwd als gevolg van de katten, vogels, huisstof. Iedereen reageert anders, maar wij hebben wel de vogels moeten weg doen, en het huis aanpassen; dus als jouw bijdrage aan je gezondheid inhoudt dat je de katten weg moet doen, dan moet je dat serieus overwegen. Experimenteer en leer. Kan best zo zijn dat nu je de enorme berg hebt bedwongen, je qua weerstand ook last kunt hebben van andere ongemakken en kwalen. Probeer iets voor jezelf te doen, echt voor jezelf, niet schilderen, verbouwen, maar echt alleen voor jou alleen. Hou je haaks, je bent en blijft een kanjer, die hebben het ook wel eens moeilijk.

    Like

  2. Lieve Jan,
    Dank je wel voor je bericht!
    Ik vroeg me dat ook af van die ene arts. Begin van de middag de endocrinoloog gesproken. Die verwijst me weer door naar de arts, die over de hormonen gaat. Gigantisch frustrerend op dit moment… Ik heb er even de energie (en ook decstem) niet voor op dit moment. Ik zit er steeds vaker over te denken om ook eens een homeopathische arts te gaan raadplegen. Ik baal zo onnoemelijk van al die rotzooi in mijn lijf. Ik ga mijn best doen om iets voor mezelf te gaan doen! En ik begin weer met even tijd te nemen in de ochtend. Dat werkte en is weer verslofd. Dus ik begin weer, beloofd! 😊💋💋

    Like

  3. Lieve schat het valt ook zeker niet mee! Je bent al door zoveel gegaan! Het zou een keer klaar moeten zijn! Dat is het nog niet helaas en dat moet maar geaccepteerd worden en dat valt zeker met alle bijwerkingen niet mee! Lieve, lieve schat, je bent er nog niet en wat er nog komt weten we niet maar wat hoop ik ontzettend dat het allemaal bergopwaarts zal gaan en idd ga die tijd nemen! Die heb je nodig neem het ook! Hele dikke knuffel xxxxx

    Like

    1. Dank je wel, lieverd voor weer een gigantisch hart onder de riem 😊💕
      Morgen ziet het er vast weer anders uit. Vandaag heb ik gewoon een baggerdag….
      Hele dikke knuffels terug 😘😘

      Like

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s